Hans Dolieslager
Mail voor nadere informatie
‘Ik voel me thuis in dit landschap’

Meer dan twintig jaar schildert Hans Dolieslager het landschap van het Zuid-Hollandse eiland Goeree Overflakkee. Een onderwerp dat volgens de kunstenaar verstopt zit in hemzelf. “Ik maak geen plaatjes, wat ik probeer te schilderen is een herinneringsbeeld van het landschap. Daarmee ben ik verzeild geraakt in een avontuur waarvan ik het einde niet ken.”

“Ik maak geen registratie, geen plaatje van de weilanden of akkers hier. Wat ik probeer te schilderen is een herinneringsbeeld van het landschap. De geografische plek van het doek is niet belangrijk, maar de elementen die ik schilder moeten een bepaalde sfeer, een beeld van herkenning oproepen”
‘Impressionistisch’ wordt het werk van Dolieslager in sommige galeries genoemd. Op het eerste gezicht geen vreemde vergelijking, want in zijn composities is het kleurverloop in het veld, met hoog aan de horizon een lucht die het kleurenspel lijkt te absorberen, een element met veel zeggingskracht. Maar daar waar de impressionisten hun onderwerp lieten schitteren in het felle zonlicht en hun eerste indruk schilderden in een bont palet aan kleuren, zijn de polders van Dolieslager verstild, soberder van toon. “Bij de impressionisten lag het onderwerp buiten hen zelf. Bij mij ligt het verstopt in mijzelf. Door mijn werk ben ik op zoek naar mijzelf. Ik bewonder Monet, maar dan vooral zijn late periode wanneer hij het impressionisme achter zich heeft gelaten. Op een gegeven moment heeft hij gezegd: ‘Ik schilder niet wat ik zie, ik zie wat ik schilder. Dat spreekt me aan.” De verdieping zit in de beperking, alleen als alle krachten worden besteed aan een ding, is het mogelijk een bepaalde kern te raken. Ook al zet hij voor de honderdste keer hetzelfde bosje op, Dolieslager voelt dat hij elke keer dieper verzeild raakt in een avontuur waarvan hij het einde niet kent. “Op een gegeven moment ontdek je dat waar je jezelf in kwijt kan, voor je voeten ligt. Ik voel me thuis in dit landschap.”

De streek, de kleuren en het licht, de kunstenaar is er zo mee vergroeid dat hij zijn eigen oeuvre aanduidt als een ‘verzamelkunstwerk van het cultuurlandschap van het eiland’. “Mijn idee is van lange adem. Er wordt binnen de kunstwereld wel eens onderscheid gemaakt tussen ‘schouwers’ en ‘bouwers’. Karel Appel is een schouwer, die smijt de verf op het doek wanneer hij geïnspireerd is. De bouwers werken gestaag van negen tot vijf aan een groter idee. Ik hoor bij de laatste categorie. Mijn ultieme doel is de abstracte sfeer te raken die de herinnering achterlaat wanneer kleuren en vormen zijn vervaagd. Het gevoel dat je hebt als je aan het nagenieten bent van een tocht door de velden. Ik hoef het alleen maar aan te raken, weergeven hoeft niet. Stel dat dit me zou lukken, wat dan?”

Moment
In dit streven is de techniek voor de schilder niet meer dan de drager van het idee. Dolieslager maakt grafiek, zeefdrukken en schilderijen. Het liefst werkt hij met pastelkrijt. “Een heerlijk materiaal, je kunt er alles mee: tekenen en schilderen.” Een afkeer heeft hij van aquarel. “Veel te waterig en te plasserig”. Belangrijker dan de techniek vindt hij echter het moment. Het moment dat verf geen verf meer is, maar het werk iets anders is geworden. “Het is een moment dat niet terug te halen is, het moment dat een schilderij klaar is. Dan wordt het stil.”

(Uit een interview met Koosje de Beer – Cash september 2005)

 






galerie beeldentuin - hans dolieslager
Hans Dolieslager
Donkere bomen - Olie op doek



galerie beeldentuin - hans dolieslager
Hans Dolieslager
Doorbrekend licht - Olie op doek



galerie beeldentuin - hans dolieslager

Hans Dolieslager
Gemaaid veld- Olie op doek


Landgoed Maple Farm
De Beeldenstorm - Roosendaalsebaan 4
4744 SM Bosschenhoofd (Roosendaal) - Provincie Noordbrabant
Tel nr 0031 (0)165-340333 - email adres NVDBS@freeler.nl